Algemeen

De workshops worden in company gegeven en duren gemiddeld 3-4 uur (afhankelijk van het aantal gestelde vragen en de interactie die tijdens de workshop ontstaat). Uitzondering hierop is de workshop internetstrategie. Deze is omvangrijker.

Workshop internetstrategie

Effectief zijn op het internet start met het hebben van een goed uitgedachte online strategie, de internetstrategie.

In deze praktische workshop brengen we de volgende zaken van de organisatie in beeld:

  • Primaire en secundaire doelgroepen (wie zijn het, wat zoeken ze, hoe kunnen wij relevant voor ze zijn, welke band bouwen we het liefst met ze op etc.);
  • Primaire en secundaire doelstellingen (waarom zijn deze relevant, hoe kunnen wij deze meten, wat zijn de bijbehorende KPI’s etc.);
  • Missie, visie van de organisatie;
  • Kernwaarden (waar staan wij voor);
  • USP’s (hoe onderscheiden wij ons van de concurrent en hoe vertalen wij dat naar online);
  • Social activiteiten;
  • Et cetera.

Vervolgens bepalen wij een effectieve internetstrategie die wij presenteren en die het uitgangspunt is voor de verdere online activiteiten van de organisatie.

Kosten van deze workshop: €450,- (Exclusief reiskosten).

Workshop persona’s

Het is goed om als organisatie zogenaamde persona’s te ontwikkelen.

‘Je klant‘ kennen en begrijpen en deze relevante oplossingen bieden, is het geheim van een succesvolle organisatie. Nou ja geheim, we weten allemaal dat we klantgericht moeten denken en doen maar dat schiet er in de praktijk soms bij in. Tevens is het maar de vraag of alle medewerkers hetzelfde beeld hebben van de klant? Het is van cruciaal belang dat iedereen binnen de organisatie weet hoe we de klant zien en welke communicatie we met hem willen voeren en welke service we willen bieden. Het gaat niet alleen om het ‘klantdenken’ maar voornamelijk om het ‘klantdoen’. Iedere zogenaamde touchpoint waar de klant mee te maken krijgt moet die klantservice uitstralen en de klantbelofte nakomen. Een goed hulpmiddel hierbij is het werken met persona’s.

Wat zijn persona’s precies? Persona’s zijn specifieke klantprofielen om de kennis over doelgroepen ‘tot leven’ te brengen binnen de organisatie. Wij geven met een persona een naam en gezicht aan ‘de klant’. Zo verschaffen wij inzicht in de verlangens en doelen van de klant. Het is een eenvoudig middel maar zeer krachtig. Het helpt organisaties klantgerichter te maken. Persona’s maken de klant tastbaar. Bij iedere online actie en activiteit vraag je je als organisatie af… wat zou Henk, Piet, Marie (de persona’s) hiervan vinden. Met welke uitdagingen en problemen zitten zij en hoe helpen wij ze verder?

Tijdens de workshop bepalen we:

  • Doelgroepen;
  • Buyer persona’s;
  • De customer journey mapping
  • De MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) inventarisatie van persona’s;
  • De persona kaarten;
  • De content en het contentbeheer voor de persona’s.

Na de workshop hebben we de belangrijkste persona’s in kaart gebracht en kan de organisatie aan de slag met het verzamelen van de relevante content voor de bepaalde persona’s. De workshop persona’s is een uitstekend vervolg op en verdieping van de workshop internetstrategie.

Kosten van deze workshop: €350,- (Exclusief reiskosten).

Workshop SEO

SEO is de afkorting voor ‘Search Engine Optimization’ ofwel: zoekmachine optimalisatie. Dit betekent je jouw website inhoudelijk verbetert, waardoor je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google en Bing. Een goed gevonden website trekt meer klanten aan waardoor de kans ontstaat om meer bezoekers tot klant te maken. Ook krijg je hierdoor meer mogelijkheden om meer interacties aan te gaan met bezoeker. Meer potentiële bezoekers die zich abonneren op jouw nieuwsbrief of informatie aanvragen.

Deze praktische SEO cursus legt je uit wat het betekent een website goed geïndexeerd (en dus vindbaar) voor zoekmachine te krijgen. Er wordt dieper ingegaan op:

  • De historie van de Google algoritmes (wat wil Google nu eigenlijk?);
  • De belangrijkste pijlers van zoekmachine optimalisatie;
  • Het bepalen van relevante zoekwoorden;
  • Het praktisch goed opbouwen van webteksten en andere content;
  • Het belang van een goede structuur van je website;
  • Technische SEO-eisen van je site;
  • Het effectieve gebruik van Twitter, Facebook en Linkedin;
  • Linkbuilding;
  • Schrijven voor het web;
  • Et cetera.

Concreet betekent een goede zoekmachine optimalisatie:

  • meer bezoekers op je website waardoor er …
  • een hogere kans is op het meer conversie (bijvoorbeeld het verkopen van producten en diensten, doen van online inschrijvingen), waardoor de
  • omzet stijgt en gestelde doelen worden behaald.

Na de workshop kun je praktisch aan de slag en weet je waarop je moet letten als het gaat om het behalen van een goede SEO.

Kosten van deze workshop: €250,- (Exclusief reiskosten).

Workshop contentstrategie en contentplan

In deze workshop maken we gezamenlijk een praktisch contentplan voor de website/-shop. Een contentstrategie is een strategisch plan over hoe je als bedrijf omgaat met verschillende informatie- en communicatiestromen.

Het vastleggen van een contentstrategie zorgt voor helderheid binnen de organisatie omtrent online content. Het is voor iedereen helder wat de communicatieboodschappen zijn, waar wel en niet over mag worden ge-Twittered, geliked, geschreven, enzovoorts. Daarnaast worden verantwoordelijkheden vastgelegd. Het helpt in het aanbrengen van structuur in de communicatie en de daarmee gepaard gaande content (teksten, downloads, berichten, video’s et cetera).

De contentstrategie zal je helpen je doelstellingen te realiseren. De strategie moet vervolgens vertaald worden naar operationeel contentplan. Welke content ga je bieden via welke kanalen? En wie gaat dat doen? En hoe ga je je succes meten?

Behulpzaam hierbij is een zogenaamde contentkalender. Deze legt vast welke content de organisatie wenst te verspreiden. Op de kalender wordt aangegeven op welk moment publicaties moeten worden gemaakt en verspreid. Tevens wordt bepaald wie de hoofdverantwoordelijke is en op welke wijze de content wordt verzameld en verspreid. De kalender geeft een goedoverzicht en bepaalt welke periodes belangrijk zijn (bijvoorbeeld feestdagen) en hoe je als bedrijf daarbij iets passends, effectiefs en creatiefs kan aanbieden (acties, uitgelichte diensten en producten, services et cetera).

Na de workshop hebben we een goed inzicht in de contentstrategie en het principe van een contentplan. De organisatie kan concreet aan de slag en een praktische invulling geven aan het genereren van relevante content.

Workshop WordPress

Om je website zelf goed te kunnen onderhouden, heb je kennis nodig van WordPress.

Na de workshop heb je een goed inzicht in:

  • De mogelijkheden van WordPress;
  • Pagina’s beheren;
  • Het werken met short codes;
  • Het maken van nieuwsberichten en pagina’s;
  • Het toevoegen van afbeeldingen;
  • Het wijzigen van de look-and-feel van het thema;
  • Het embedden van video vanuit Youtube of Vimeo;
  • Het beheren van de sidebar (zijbalk);
  • Toevoegen van widgets/applicaties (de onderdelen van de sidebar);
  • Het toevoegen van plugins;
  • Het inzetten van basis zoekmachineoptimalisatie;
  • Hoe je een blog opzet;
  • Hoe je met de ‘visual composer’ kunt werken;
  • WordPress widgets gebruiken;
  • Et cetera.

Aan het eind van de training heb je WordPress onder de knie en ben je in staat om zelf je website op te zetten en te beheren.

Kosten van deze workshop: €195,- (Exclusief reiskosten).